Doel:
Het doel van dit protocol is om medewerkers te begeleiden bij het bevorderen van motorische vaardigheden en het aanleren van veiligheidspraktijken aan kinderen, met behulp van de Gordon Communicatiemethode, om een positieve en respectvolle omgeving te bevorderen. Dit protocol hoort bij paragraaf 3.5 van het Veiligheids en Gezondheids management (V&G)
Stap 1: Creëer een veilige omgeving
- Regelmatige controle van de speelruimte op mogelijke gevaren.
- Verwijder scherpe randen, losse onderdelen en andere gevaren.
- Communiceer duidelijk de regels en verwachtingen met betrekking tot veiligheid aan alle medewerkers.
Stap 2: Stimuleer motorische vaardigheden
- Moedig kinderen aan om actief deel te nemen aan buitenactiviteiten.
- Bied gevarieerde activiteiten aan die de ontwikkeling van fijne motoriek bevorderen.
- Introduceer sporten en spelletjes die de motorische vaardigheden van kinderen verbeteren.
Stap 3: Leer kinderen omgaan met kleine gevaren
- Geef kinderen praktische tips over het vermijden van kleine gevaren in hun omgeving.
- Leer kinderen veilige snijtechnieken en toezicht houden tijdens activiteiten zoals fruit snijden.
- Leer kinderen hoe ze veilig kunnen vallen en zichzelf kunnen beschermen in geval van een ongeluk. Zie EHBO Tips bij vallen
Stap 4: Toepassing van de Gordon communicatiemethode
- Luister actief naar de behoeften en zorgen van kinderen.
- Toon begrip en empathie bij het bespreken van veiligheidskwesties.
- Moedig open communicatie aan en geef kinderen de ruimte om hun gedachten en gevoelens te uiten.
Stap 5: Blijf alert en communiceer effectief
- Houd voortdurend toezicht op kinderen tijdens activiteiten met risico op letsel.
- Communiceer duidelijk en regelmatig over veiligheidsrichtlijnen en -procedures.
- Neem proactieve maatregelen om mogelijke gevaren aan te pakken en zorg ervoor dat alle medewerkers zich bewust blijven van de veiligheid.
Conclusie:
Door dit protocol te volgen en de Gordon Communicatiemethode toe te passen, kunnen medewerkers een positieve en veilige omgeving creëren waarin kinderen hun motorische vaardigheden kunnen ontwikkelen en leren omgaan met kleine gevaren op een respectvolle manier.