Profiel Pedagogisch Medewerker Nuna Kinderopvang
Profiel Pedagogisch Medewerker
Kerncompetenties
Pedagogisch handelen
Het creëren van een omgeving waarin het kind zich kan ontwikkelen, door het toepassen van pedagogische stromingen en visies waarbij de 4 pedagogische opvoedingsdoelen als pijlers, steeds de rode draad zijn.
- Kent de visie en het pedagogisch beleid van Nuna Kinderopvang met verwante protocollen en regels.
- Toont respect voor de eigenheid van het kind en handelt hiernaar.
- Organiseert activiteiten die aansluiten bij de visie van de organisatie.
- Organiseert activiteiten die aansluiten bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van het unieke kind.
- Kan ‘kind’ zijn met de kinderen door actief deel te nemen aan activiteiten en spel.
- Is betrokken en vindt het leuk om dagelijks met kinderen bezig te zijn, ook als ze druk zijn, veel lawaai maken tijdens het spelen of veel aandacht en verzorging nodig hebben.
- Moedigt gewenst gedrag aan en treedt op wanneer ongewenst gedrag ontstaat (pijler).
- Benut kansen voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van het kind, door hem of haar hierin te stimuleren en door uitdagende spelactiviteiten aan te bieden (pijlers).
- Creëert emotionele veiligheid zoals staat omschreven in het pedagogisch beleid van Nuna Kinderopvang (pijler).
- Heeft inzicht in het groepsproces en speelt hierop in.
- Neemt preventieve maatregelen om problemen en onveilige situaties te voorkomen.
- Signaleert het wanneer de ontwikkeling van het kind afwijkt van wat gebruikelijk is en rapporteert dit.
Klantgericht
Door te handelen, gedrag en goede communicatie, de (interne) klant centraal stellen
- Heeft hiervoor goede communicatieve vaardigheden zowel mondeling als schriftelijk. Nuna Kinderopvang werkt met de Gordonmethode.
- Onderzoekt de wensen en behoeften van het kind.
- Onderzoekt de wensen en behoeften van de ouders.
- Onderzoekt de wensen en behoeften van collega´s.
- Zorgt ervoor dat het kind zich gehoord, begrepen en geholpen voelt.
- Zorgt ervoor dat ouders zich gehoord, begrepen en geholpen voelen.
- Zorgt ervoor dat collega´s zich gehoord, begrepen en geholpen voelen.
- Maakt duidelijke afspraken over de te leveren diensten en komt deze na.
- Neemt klachten van klanten serieus en handelt hiernaar, door actie te ondernemen en een terugkoppeling te geven over het verloop en de afhandeling.
- Zorgt ervoor dat de klant tevreden is over de dienstverlening.
Aanpassingsvermogen/ flexibiliteit
Het effectief blijven handelen bij veranderende omstandigheden, door gedrag af te stemmen op omgeving, taken, verantwoordelijkheden en/of mensen. Door verschillende factoren is de kinderopvang een dynamische, uitdagende en snel veranderende omgeving.
- Werkt effectief en efficiënt bij onverwachte veranderingen in het werk.
- Blijft stabiel functioneren bij veranderingen in de organisatie/ omgeving.
- Kan snel schakelen door een nieuwe aanpak te kiezen wanneer de omstandigheden wijzigen. Gemakkelijk switchen tussen heel verschillende taken die afwisselend en snel na elkaar om aandacht vragen.
- Is in een staat van (positieve) stress alert en zorgvuldig.
- Gaat gemakkelijk om met nieuwe regels en procedures.
- Is bereid om de eigen gewoontes te veranderen.
- Kan zelfstandig werken zonder ondersteuning en toezicht van anderen.
Creativiteit
Knutselen, spelletjes spelen, dansen, toneelspelen, de natuur in. Door een juiste dag invulling ervoor zorgen dat de kinderen zich niet gaan vervelen. Het ontwikkelen van inventieve, originele en nieuwe oplossingen en ideeën.
- Stemt activiteiten af op de leeftijd en vaardigheden van de kinderen.
- Komt met originele ideeën.
- Kan met creatieve vermogens snel oplossingen bedenken voor nieuwe situaties.
- Doet voorstellen voor vernieuwende activiteiten, werkwijzen of benaderingen.
- Kijkt verder dan de meest voor de hand liggende oplossing.
- Zoekt naar (betere) alternatieven voor de huidige aanpak.
- Durft te experimenteren.
Plannen en organiseren
Kinderopvang gebeurt volgens een dagindeling. Om ervoor te zorgen dat de dag volgens planning verloopt, moet je goed kunnen plannen en organiseren. Je bepaald doelen en prioriteiten en kunt aangeven welke acties, middelen en tijd nodig zijn om de doelen te kunnen bereiken.
- Formuleert concrete en uitvoerbare doelen.
- Het bieden van structuur aan de kinderen.
- Organiseert het werk van het begin tot eind in stappen en activiteiten.
- Maakt inschattingen betreffende de benodigde capaciteit en middelen.
- Stelt prioriteiten in de werkzaamheden.
- Kijkt vooruit om planningen bij te kunnen stellen.
- Zet zich in als Teamplayer om samen met anderen doelen te bereiken.
- Toont initiatieven.
Sensiviteit
Het inleven in de gevoelens en belangen van anderen, door hier rekening mee te houden en ernaar te handelen. Daarnaast het bewust zijn van de invloed van het eigen gedrag op anderen. Binnen de kinderopvang is een goede samenwerking van cruciaal belang.
- Voelt de gevoelens, stemming en behoeften van de ander aan en houdt hier rekening mee.
- Heeft het vermogen om irritaties te voorkomen, of conflicten op te lossen op basis van inzicht en sociale interacties
- Begrijpt dat het eigen gedrag effect heeft op de ander.
- Reageert op non-verbale signalen van de ander.
- Toont zich betrokken naar de situatie van de ander door op belangrijke gebeurtenissen te reageren.
- Vraagt door bij opmerkingen van emotionele aard.
- Uit zich positief over ‘prestaties’ van anderen.
- Luistert naar anderen en probeert hun beweegredenen of positie te begrijpen.
- Draagt samen met anderen bij aan het aanpakken van conflicten, problemen en spanningen.
- Is bereid om te onderhandelen en concessies te doen om tot een gezamenlijk resultaat te komen.
Integriteit
Het betrouwbaar uitvoeren van de functie, door geldende regels, verantwoordelijkheden en normen en waarden en die met de werkomgeving verband houden te handhaven.
- Houdt zich aan de gedragscodes die aan de functie en werkomgeving verwant zijn.
- Communiceert zaken open en transparant.
- Komt beloftes en afspraken na.
- Gaat vertrouwelijk om met persoonlijke of gevoelige informatie en verstrekt alleen informatie aan anderen als zij daar werkelijk recht op hebben.
- Onderneemt actie wanneer integriteit mogelijk in het geding is.
- Houdt, ook onder druk, vast aan eigen principes en overtuigingen
Zelfontwikkeling
Inzicht verwerven in de eigen sterke kanten, begrenzingen en mogelijkheden en actie ondernemen om te ontwikkelen en verbeteren. Dit door kennis, kunde en vaardigheden eigen te maken en in de praktijk toe te passen.
- Heeft een realistisch beeld van de eigen sterke en minder sterke punten en kan deze benoemen
- Past opgedane kennis toe in de praktijk.
- Toont nieuwsgierigheid en leergierigheid om de huidige kennis en het functioneren te verbreden en te verdiepen.
- Is gemotiveerd om te groeien in kennis en ervaring.
- Durft fouten te maken, om er van te leren en ernaar te handelen en daardoor te kunnen groeien.
- Staat open voor feedback op het eigen functioneren en handelt hiernaar.
Organisatie-identificatie/ loyaliteit
Het handelen en gedrag een afspiegeling laten zijn van de bedoelingen van Nuna Kinderopvang als organisatie en betrokkenheid tonen met de doelstellingen.
- Laat zich positief uit over de organisatie en het beleid.
- Respecteert de regels, ook als ze aan verandering onderhevig zijn en niet direct overeenkomen met je eigen belangen.
- Is terughoudend met het naar buiten brengen van informatie vanuit de organisatie, haar ‘klanten’ (kinderen) en medewerkers (privacy bewaking)
- Wil op de hoogte zijn van het beleid, de keuzes en de plannen van het management.
- Voert opdrachten van het management professioneel uit.